En nat i et koreansk hjem 🏠

Vi fik for et par uger siden at vide, at strømmen en nat i denne weekend ville være afbrudt i hele YMCA-bygningen. Da ingen af os lige frem havde lyst til at overnatte i et hotelværelse på -10 grader, betød det at vi måtte finde et andet sted at være den nat. Vi fik tilbudt et værelse på YMCA camp’en, hvor vi også var til vores ankomstlejr, men da idéen om 1 times offentlig tranport til campen bare for at overnatte ikke var særligt indbydende, ville vi helst forsøge at finde en anden mulighed.

Det viste sig så, at Isciane’s kollega Ayoung’s bedstemor har et hus ikke mere end 30 minutter væk fra hvor vi bor, som er stort nok til at Isciane, Emilie, Dina og jeg kunne komme og overnatte der. Jeg var først meget overrasket over at vi fik det tilbud, for det er alligevel ikke alle og enhver der vil invitere sit barnebarns kollega samt tre af hendes veninder, alle udlændinge, ind i sit eget hjem for at overnatte. Vi tog dog glædeligt imod det, og var spændte på at se hvordan et “ægte koreansk hus” nu så ud.

Vi tog hen til huset efter at have været ude og spise sammen med Ayoung. Huset var fyldt af den hyggelige stemning som en bedstemor’s hus så ofte har:

Vi blev vi taget imod af både Ayoung’s mor og bedstemor, der viste os ind til det fine værelse, hvor vi skulle sove. Næsten så snart vi havde lagt vores ting kunne vi høre at de var i gang med noget ude i køkkenet, og pludselig kom de ind med et bord fyldt med både frisk frugt, tørret frugt og nødder. Det var som om de vidste præcis hvilke ting vi går og savner i vores hverdag, fordi det er for dyrt for os at købe selv regelmæssigt. Ayoung fortalte os, at Korea har de bedste jordbær i verden, og jeg må indrømme at jeg aldrig har smagt så søde jordbær som dem vi fik i går. Vi havde en super hyggelig aften, og fik alle en god nats søvn, på trods af at vi sov på gulvet!🌙💤

Vi vågnede den følgende morgen til lyden af koreansk snak mellem Ayoung mor og mormor. Jeg var allerede helt overvældet af hvor sødt de havde budt os velkommen dagen før, så da de kaldte os ind til hjemmelavet koreansk morgenmad i stuen var jeg helt tabt for ord. Vi er jo bare fire piger, som de mødte for første gang dagen før, men de behandlede os med en utrolig gæstfrihed, som fik os til at føle os hjemme på en måde, som man umuligt kan opnå på et hotel.

Da vi havde spist morgenmad og pakket vores ting sammen, og skulle til at sige farvel og takke dem mange gange for at vi måtte være der, blev vi for tredje gang blæst bagover af deres generøsitet. Ayoung’s bedstemor og mor havde pakket resterne fra morgenmaden samt en masse frugt ned til os, så vi kunne tage det med hjem. Vi forsøgte at fortælle dem at de allerede havde givet os så meget, og at de ikke behøvede gøre mere for os, men de ville ikke høre det, og vi endte med at komme hjem med en hel del mere end vi var taget af sted med.

Jeg har sjældent følt mig så velkommen i et helt fremmet hjem, oven i købet i et stadig rimelig fremmet land. De gav os en helt fantastisk oplevelse, som en nat på YMCA-campen aldrig ville kunne have erstattet.

…Og vi fik endda kørt i en bus med øjne på vejen hjem:

4 thoughts on “En nat i et koreansk hjem 🏠

1. Hej Anna.

Førts og fremmest vil jeg sige at jeg nyder at læse om dine oplevelser og dine indtryk af landet. Dernæst vil jeg spørge om jeg må linke din blog til en FB side som hedder Koreaklubben. Siden er for medlemmer af denne Klub. Medlemmerne er for de flestes vedkommende adopterede fra Sydkorea og resten er gift med eller kæreste med en adopteret fra Korea. Der er flere som har efterspurgt muligheden for at rejse til Korea og evt. lave noget frivilligt arbejde og dernæst har flere medlemmer spurgt om oplevelser og indtryk fra landet.

Du kender mig ikke, men jeg hedder Chang og er adopteret fra Sydkorea. Jeg har selv besøgt landet 12 gange, efter jeg fik kontakt med min biologiske familie.

Mvh
    Chang Lee

1. Hej Chang,
      Jeg er glad for at høre at det har været interessant for dig at læse mine små indlæg om Korea. Du skal være velkommen til at linke til min blog. Det er kun godt hvis nogen derude kan få noget godt ud af det! 🙂